Vogelverschrikkers en een bruidspaar

15 juli 2023 - Infiesto, Spanje

Een bruiloft, een wandeling en een vogelschrikkersfair. Wat die met elkaar te maken hebben? Het kwam allemaal langs vandaag. We begonnen na het ontbijt met een wandeling. Javier en Dave de eigenaars hebben een aantal wandelingen uitgetekend in de nabije omgeving. En vandaag hebben we er één gelopen. Een prachtige wandeling die ging over kleine weggetjes langs boerderijen, een heel oud kerkje met kerkhof en weilanden. En telkens met mooie uitzichten, want daar grossieren ze hier in. Toen we terugkwamen van de wandeling konden we lekker in de tuin zitten om wat te lezen. Het was geen 30 graden meer, maar juist heel aangenaam weer.

Vanmiddag wilden we lunchen in Infiesto een stadje vlakbij. Maar eerst wilde ik graag naar de Santuario de la Virgen de la Cueva. Het is een grot waar ooit een kluizenaar door Maria was bezocht met een beeld van haar. En nu is het een bedevaartsoord voor Asturische katholieken. Er is een openlucht kerkje in de grot en toen we daar aankwamen waren er heel veel mensen, allemaal prachtig gekleed. In het kerkje was net een huwelijk ingezegend en al die mensen stonden op hun paasbest  op het bruidspaar te wachten. Wij dus ook (in korte broek 😀) want we konden het kerkje alleen in via een brug waar ook alle bruiloftsgasten overheen moesten.

In het kerkje en in de grot stond inderdaad een bijzonder Mariabeeld. Ik had er graag een kaarsje opgestoken voor iedereen, maar helaas konden we geen kaarsen vinden.

Naast de grot was een groot grasveld waar een heel ander feestje plaatsvond. De vogelverschrikkersfair. Een feestje van wat ‘oude en jonge hippies’ leken. Zoals Jan zei: het leek een beetje op de alternatieve mensen van Ruigoord. Er stonden verschillende zelfgeknutselde vogelverschrikkers waar de aanwezigen op konden stemmen. En verder waren er kraampjes met regionale specialiteiten (die we uiteraard hebben geprobeerd), kinderactiviteiten voor de vele aanwezige kinderen en een muziekgezelschap. Kortom heel gezellig. Wel een raar contrast. Aan de ene kant van het veld al die nette mensen, aan de andere kant juist de mannen met knotjes en paardenstaarten en de vrouwen met tatoeages en piercings.

We werden er wel heel vrolijk van. Het feest ging nog door tot vanavond, maar wij trokken na nog een heerlijke cocktail te hebben gedronken die speciaal voor ons werd klaargemaakt, weer verder.

Vanmiddag heeft Jan nog hard gelopen en hebben we alle mail die de afgelopen weken was binnengekomen afgehandeld. En vanavond weer een regionale specialiteit geprobeerd: Cachopo Asturiano de ternera. Dun vlees en gesmolten kaas in een dikke korst. Een machtig gerecht, maar wel lekker.

1. Silvia:
    17 juli 2023
    Wat enig om al die culturen mee te maken. Cocktail ziet er ook goed uit.