Geisers in Spanje

21 juli 2023 - Villanueva, Spanje

Het was weer een prachtige zonnige dag. Niet te warm, maar wel heerlijk weer. Na het ontbijt hebben we eerst allebei een flinke deuk in ons boek geslagen. Lekker in de tuin zitten lezen.

Daarna zijn we naar twee heel bijzondere kusten geweest. Het eerste heet Bufones de Pria, een paar kilometer verderop. Het is een bijzonder natuurfenomeen. De golven slaan tegen de kliffen en dit levert een reactie op in de rotsen. Samengeperste lucht komt dan door openingen in het oppervlak en spuiten omhoog. Wij hebben wel de openingen gezien maar niet het omhoog spuitende water. Dat gebeurt namelijk alleen als het vloed is en toen wij er waren was het eb. Wel genoten we van de prachtige rotsen en kliffen. Een heel bijzonder landschap.

Naast de Bufones ligt het Playa Guadamia. Dit strandje overstroomt helemaal tijdens vloed. Als het eb is trekt de zee zich terug via een smalle strook zand tussen de rotsen. Dan kun je via allerlei kleine poeltjes en over de drooggevallen stukken zand naar de zee lopen en vlakbij de kliffen zwemmen. En dat hebben wij gedaan. Een schitterend strand, met aan de zijkanten kleine grotten.

Na de late lunch zijn we nog vlakbij het hotel naar een strandje gelopen. Ook daar is een smalle strook waar je bij eb waarschijnlijk een lang strand hebt, terwijl het vanmiddag bij vloed helemaal was ondergelopen.

Vanavond gegeten in een gezellig wat rommelig openlucht restaurant. Niet heel bijzonder qua eten, maar een leuke sfeer met veel gezinnen die daar een hapje kwamen eten. In plaats van op stoelen of banken zaten de meeste mensen op hooibalen.