Aan alles komt een eind ...

2 augustus 2019 - Alajuela, Costa Rica

Zo ook aan onze prachtige reis door Costa Rica. Vandaag reisden we naar onze laatste bestemming. Na een koele nacht (10 graden, wat naar Costaricaanse maatstaven behoorlijk koud is) pakten we onze spullen weer in. En toen we daarmee bezig waren, kwam een medewerker van de lodge naar ons toe om ons te wijzen op een quetzal die een eindje verderop in de boom zat. Bijzonder dat we deze mooie vogel toch nog een keer hebben gezien.

Weg bij de lodge, moesten we eerst de steile weg weer omhoog en reden vervolgens over een mooie bergachtige weg in de richting van San Jose. Het is vandaag 2 augustus en dat is een religieuze feestdag in Costa Rica: Dia de la Virgin de los Angeles. Duizenden pelgrims vanuit heel Costa Rica lopen een tocht van ruim 20 kilometer , de zogenaamde Romeria, naar de basiliek in Cartago waar ooit Maria is verschenen. Onderweg zagen we honderden mensen, oud en jong, met kinderwagens, pubers, lopend en hardlopend op weg naar de Basiliek. Omdat we toch in de buurt waren besloten we ook even naar Cartago te gaan om nog een keer bij de kerk te kijken. Op het plein stonden mensen in de rij om de kerk in te mogen. Sommige mensen gingen te voet, maar anderen uit devotie op hun knieën. Buiten de kerk heerste er een feestelijke stemming met muziek, kraampjes en heel veel eten. Ik begreep van iemand dat de processie morgen plaatsvindt, dus die hebben we gemist.

Het laatste stuk van de etappe van vandaag ging eerst heel langzaam. Een deel van de snelweg was afgezet voor de pelgrims. Maar op een gegeven moment gingen zij weer een andere weg en konden we doorrijden. We kwamen nog even in een behoorlijke plensbui terecht, waardoor de straten blank stonden en je nauwelijks iets kon zien. Maar zoals bijna altijd in Costa Rica, hield de bui ook snel weer op en kwamen we aan bij het laatste hotel.

Hier slapen we vannacht een kort nachtje: we worden om tien voor vijf door een taxi opgehaald om naar het vliegveld te gaan. En dan volgt de vlucht naar Nederland.

Het was weer een schitterende reis met heel veel indrukken. Zoveel mooie dieren, planten en bomen gezien. Zoveel kleuren groen. Met herinneringen aan al die vriendelijke mensen hier, de prachtige omgeving en natuur, de mooie wandelingen en autoritten kunnen we alleen maar dankbaar zijn dat we samen zo’n mooie reis konden beleven!