Mieke op bezoek

18 juli 2021 - Exloo, Nederland

Het voordeel van in Nederland op vakantie gaan is dat er mensen op bezoek kunnen komen. Zo hadden we afgesproken dat Mieke in de middag langs zou komen om samen -eindelijk - weer eens een wandeling te maken.

Maar voordat ze kwam zijn we in de ochtend naar een boerderijfair gegaan van een Blauwebessenboerderij. Heerlijk langs de kraampjes gelopen en her en der wat meegenomen. Zoals een dikke plaid voor op de bank en een scheef gebouwd vogelhuisje van een meneer die enthousiast vertelde over zijn hobby om vogelhuisjes te bouwen die nergens een rechte hoek heeft.

Teruggereden door het mooie Drentse land wat we al steeds beter kennen. En na de lunch kwam Mieke. Nadat ze ons huisje had bewonderd gingen we met zijn tweeen op stap voor een wandeling in de buurt. De groene paaltjes wandeling. Deze wordt waarschijnlijk niet zo vaak gelopen want de begroeiing was hoog en sommige paadjes bijna niet door te komen. Maar wel een heel mooie wandeling. Langs uitgestrekte velden, stukjes door het bos en heel stil. We kwamen ook bij het onderduikershol uit, waar in de tweede wereldoorlog16 joodse mensen ondergedoken hebben gezeten. Anderhalf jaar hebben ze dat volgehouden, tot de bevrijding en alle joden hebben het overleefd. Twee van de vrijwilligers helaas niet.

Tijdens de wandeling heerlijk bijgepraat. En toen we terugkwamen met elkaar lekker gezeten en gegeten. Jan had voor een lekkere maaltijd gezorgd en we zaten mooi aan buiten.