Doesburg verkennen

14 juli 2021 - Exloo, Nederland

Na een lekker en uitgebreid ontbijt, plannen voor de dag gemaakt. Het weer zag er wat druilerig uit maar we wilden toch wat van de omgeving zien. Nu we hier toch waren ... Het plan werd een elektrische fiets (ja, ja) huren en een pontjestocht maken. Zo gezegd, zo gedaan. Bij de plaatselijke fietsenwinkel twee Batavus fietsen gehuurd en na wat uitleg op weg. En o, wat was dat lekker. Dat het waaide zo langs de rivier maakte ons niets uit. De fiets reed als een zonnetje en we reden als koningen door het Achterhoekse land. Mooi door het rivierenlandschap, waar het water volgens een van de veermannen al erg hoog stond. Ons nog niet bewust van de overstromingen die Limburg zouden gaan treffen. Met drie verschillende pontjes - van heel klein tot behoorlijk groot - staken we de IJssel een paar keer over. En daar zoefden we dan weer verder. Al onze eerdere vooroordelen verdwenen, dus die elektrische fietsen gaan er wel komen 😀. Onderweg een bakkertje bezocht en halverwege de middag waren we weer in Doesburg.

Nou Doesburg zien zonder Het mosterdmusem te bezoeken kan niet echt. Dus op naar dit kleinschalige museum. Grote mosterdmolens, vaten voor de azijn en vulmachines waren daar te zien, maar ook collecties mosterdpotjes geschonken door verzamelaars of waarschijnlijk door familieleden van overleden verzamelaars. Uiteraard ook wat mosterd en azijn gekocht.

Op naar het volgende museum. Het Laliquemusem: glaskunst van ene meneer Lalique die vooral heel veel vazen maakte. Mooie en minder mooie. Van een enthousiaste vrijwilliger hoorden we van alles over deze man en over de verzamelaar die zijn collectie in een mooi oud pand in Doesburg tentoonstelt. Het pand bekijken en doorlopen was al de moeite waard.

‘s Avonds in restaurant De Liefde gegeten. Erg lekker en we zaten er gezellig terwijl het buiten inmiddels hoosde.