Vreemde geluiden

22 juli 2023 - Villanueva, Spanje

Vanmorgen vroeg werd ik gewekt door een aantal kanonschoten of zo. Ook eerder deze week hoorden we in de middag dergelijke geluiden. De eigenaresse vertelde dat dit was ter ere van het dorpsfeest vandaag- het feest van Maria Magdalene. Ze vertelde dat er vanmorgen muziek zou zijn en vanavond een feest. En inderdaad kwam er een klein muziekgezelschap langs in klederdracht.

Daarna vertrokken we naar het plaatsje Ribadesella. Het was er druk, maar gelukkig vonden we een parkeerplaats. We hebben door het plaatsje gewandeld. En kwamen op het marktplein waar een markt was van allerlei regionale kazen. Volgens een vrolijke marktvrouw zijn er 42 verschillende kazen in de regio. Ze was er duidelijk trots op. We hebben er verschillende geproefd en er uiteraard ook een paar gekocht. We brachten een paar uur door in het gezellige stadje. Speciaal was ook de gekleurde trap - een kunstwerk met op iedere tree in een ander kleurtje een spreuk.

Daarna wilden we naar een ‘natural monument’. Een strandje Gulpyuri dat een stuk van de zee afligt. En waar toch eb en vloed voor kwam doordat het zeewater via de rotsen de zandstrandjes bereikt. In werkelijkheid zagen we een heel klein strandje met een ieniemienie plasje water. Viel dus wat tegen.

Daarom reden we terug naar ons appartement en liepen vandaar naar het Playa de Canal dat we gisteren hadden ontdekt. Daar hebben we gezwommen en liggen lezen. Heel bijzonder om zo tussen de rotsen te zwemmen. Aan beide kanten zijn een soort grotten, waar af en toe een borrelend geluid uit kwam. We waren er zo goed als alleen wat het helemaal speciaal maakte. Echt een unieke zwemplek!

Bij het feest zou ook eten zijn. Maar toen we er rond een uur of acht gingen kijken was daar nog niets van te zien. Wel stond er een gigantisch podium klaar op de weg, alsof er een concert zou worden gegeven. Toch maar even ergens anders gegeten. Ook al weer op een mooie plek aan zee. En toen we terugkwamen even bij het dorpsfeest gekeken. Er waren niet zoveel mensen maar de dorpelingen kwamen wel met lekkere hapjes aan en er werd cider geschonken. Dat gaat hier op een speciale manier. Van een meter hoogte wordt de cider in het glas geschonken. Hierdoor komt er meer zuurstof bij.

Jan is net nog wezen kijken maar het feest was nog niet echt op gang. Wellicht komt dat nog. Wel horen we af en toe weer een harde knal. Zo sluiten we de dag af als deze begon.