Oviedo

16 juli 2023 - Valle de Lago, Spanje

Na het derde overheerlijke ontbijt van Javier en Dave, was het tijd om de koffers in te pakken em weer verder te gaan. Onze eerste stop was Oviedo, de hoofdstad van Asturias. Een grote stad met ruim 200.000 inwoners; heel wat anders dan we de laatste tijd gewend zijn. Omdat het zondag is waren alle winkels gesloten. Toch was het druk op straat met flanerende Spanjaarden. Blijkbaar maakt het ze niets uit dat ze niet kunnen shoppen.

We hebben wat rondgelopen door de stad, vooral in het oude gedeelte. Daar staat een prachtige kathedraal, die we even binnen zijn geweest. Even, want al snel werd omgeroepen dat iedereen naar de uitgang moest. Lunchtijd en die is heilig bij de Spanjaarden. We waren niet zo snel en konden nog net de kerk uit glippen voor deze helemaal op slot ging. Wat we gezien hebben van de kathedraal is heel veel pracht en praal. Rijk bewerkte pilaren, beeldhouwwerken, glas in loodramen en een prachtig Mariabeeld.

Midden in het centrum is ook het museum de Bellas Artes te vinden. Voor het museum was een dansgroep aan het optreden met een klein orkestje. Opvallend was dat er ook iemand op een soort doedelzak meespeelde. Ik heb het opgezocht en zag dat deze ‘gaita’ een bekend instrument is in Asturië.

We zijn ook het museum in geweest. Er stond ergens datze werken van Miro, Picasso en Dali hadden, maar dat bleek van ieder van deze schilders maar één werk te zijn. Toch altijd leuk om zo’n museum door te lopen.

Na een uitgebreide lunch (3 gangen + wijn en brood - wat voor veel Spanjaarden een normale lunch is) reden we verder. Dwars door de bergen en over een heel steile en kronkelige weg, waar je liever geen tegenliggers tegenkomt, kwamen we bij ons appartement in Valle de Lago. Aan de achterkant grenst het huis aan een gigantische rotswand. We zitten hier weer op een mooie stek. Dit keer in het natuurpark Somiedo waar we drie volle dagen blijven.

1. Edwin:
    17 juli 2023
    Wat heerlijk om iedere morgen jullie reisverslag te lezen! Ik geniet van jullie verhalen 👍
    Jullie eten daar volgens mij ook heel lekker. Vooral veel vis lees ik, maar hoe zit het eigenlijk met de Spaanse kazen, Jan?