Door het Ponga natuurpark

13 juli 2023 - Infiesto, Spanje

Vanmorgen waren de bergen weer achter dikke wolken verdwenen. Toch besloten we om via het Natuurpark Ponga naar onze nieuwe bestemming te rijden. En dat bleek een goede keus. Na een kopje koffie in het stadje Cangas de Onis waar het nog wat motterde, reden we in de richting van het park. Dit was geen park met een hek erom maar een prachtig gebied met steile en ruige bergwanden waar een rivier doorheen liep. Deze rivier zorgde voor een spectaculaire kloof. Een echt schitterende route met mooie uitzichtpunten. Op een gegeven moment kwamen we bij een hotel dat aan het riviertje lag en we besloten daar even te pauzeren en te genieten van de prachtige omgeving. Bovenop de berg zagen we klimgeiten en in de lucht zweefden verschillende gieren. Dankzij de uitleg van Arantza konden we deze herkennen. Een machtig gezicht. In het riviertje zouden zalmen zwemmen legde een enthousiaste Spaanse man me uit, maar helaas konden we deze niet spotten.

Op een gegeven moment kwamen we bij een dorpje met een heel klein bezoekerscentrum. De medewerkster daar raadde ons een bijzonder viewpoint aan. En inderdaad zouden we daar heel veel bergen zien als de wolken er niet voor hingen. Maar ja, dat is all in the game 😀. En toch van het uitzicht genoten. Na weer zo’n mooie tocht door de kloof en een snelle lunch in een klein dorpje, arriveerden we in het gehucht Pintueles waar ons hotel is. Het is een modern hotel; we hebben een riante kamer met zelfs nog een vide waarop nog een tweede living is gecreeerd. Alles heel smaakvol en met zorg ingericht.

Buiten is er een heel groot grasveld met verschillende zitjes en - als er geen mist is - een prachtig zicht op de pieken van de Picos de Europa. Maar helaas konden we vanmiddag niet zoveel zien.

Vanavond wel. We aten in de tuin van het hotel. Een heerlijke maaltijd die door de eigenaar van het hotel werd klaar gemaakt met verse ingrediënten uit de streek. Terwijl we zaten te eten werd het steeds helderder en verschenen de pieken in telkens andere kleuren door de ondergaande zon. Ook dit was weer een heel mooi gezicht.