Eco-musea

18 juli 2023 - Valle de Lago, Spanje

Na een rustige ochtend op ons balkonnetje ondernamen we weer de tocht naar beneden. We maakten een tochtje door het natuurpark.

Vanuit Pola de Somieda kun je verschillende kanten op en telkens rijd je dan een tijdje door een nauwe kloof met hoge rotswanden. Soms is de weg nog smaller door overhangende rotsen. We reden dit keer eerst via een kronkelige weg naar El Puerto. Daar aangekomen bleek het echter een plaatsje van niets. Dus weer terug.

Op de heenweg zagen we al een bordje waarop een eco-museum stond aangegeven. We reden er naar toe en het bleek een heel klein museum over verschillende beroepen in de twintigste eeuw. Een smederij, een timmermanswerkplaats, een schooltje en iets over de mijnbouw in het gebied. Weinig eco, maar wel aardig om er even doorheen te lopen. Voor Jan waren de machines in de werkplaats een feest van herkenning. Op de bovenverdieping was nog een tentoonstelling over transhumance. Dit heeft te maken met het verplaatsen van het vee door het jaar heen. Doordat er alleen Spaanse uitleg bij stond, was het moeilijk te begrijpen.

Het museum had nog een tweede locatie waar we met hetzelfde kaartje terecht konden. Dus reden we nog een aantal kilometers om dit museum te bezoeken. Dit bleek een soort openluchtmuseum te zijn, maar dan heel kleinschalig. Er stonden drie typische boerenhuisjes. We kregen een rondleiding en bezochten de huisjes samen met een Spaanse gids en twee Spaanse stellen. En weer viel op hoe weinig Engels men kent. Ik verstond geloof ik nog meer Spaanse woorden dan zij Engelse. De rondleiding was heel levendig. De andere deelnemers bleven maar vragen stellen. Het waren heel primitieve boerderijen. Eentje zelfs met een plek voor een koe in het huisje. We hadden deze huisjes al in het landschap gezien en het was leuk om ze eens van binnen te bekijken.

Inmiddels was de zon verdwenen en kwamen de bergen steeds meer in de wolken terecht. Dus toen we ‘onze’ berg opreden, kwamen we in de mist terecht. En tot overmaat van ramp viel even later ook de elektriciteit uit. Gelukkig doet deze het inmiddels weer.