Nog een dagje San Sebastian

6 juli 2023 - San Sebastián, Spanje

Na een lekkere lange nacht in een goed bed, vertrokken we na het ontbijt weer naar la Concha, de baai en het strand. Nu speelden overal groepen kinderen zelfs een heel peuterklasje met juffen. Wat een relaxte sfeer hier. Flaneren langs de baai is hier wel tot kunst verheven. Talloze mensen van alle leeftijden lopen op hun gemakje over de boulevard. Dus wij ook. Aan het eind kom je in de oude stad en in het winkelgebied. Hier hebben we schoenen voor Jan gekocht en een tweede badpak voor mij.

Toen het tijd voor de lunch was zochten we een barretje op waar ze weer van die heerlijke pintxos hadden. In zo’n barretje wijs je een paar lekkere hapjes aan. Kleine goed belegde broodjes met iets lekkers erop van vis of vlees. Er zijn heel wat van die barretjes en overal is het druk en staan mensen buiten met een glas wijn in de hand hun lunch te verorberen. Een leuke manier van lunchen. Na de lunch gingen we op zoek naar de overdekte markt, maar deze bleek helaas gesloten te zijn in verband met renovatie. Naast de markthal is een groot museum - San Telmo - en toen hebben we daar een kijkje genomen. Een groot modern gebouw dat is samengevoegd met wat een oud klooster bleek te zijn. Een aantal exposities bekeken, waarbij we ons vooral verbaasden over een tentoonstelling van fietsen in wat de kapel van het klooster was geweest. De muren nog steeds beschilderd met oude schilderijen. Het gaf een vervreemdend effect. Verder een tentoonstelling over de geschiedenis van de Basken en een overzicht van reclameposters over San Sebastian.

Aan het eind van de middag liepen we weer terug en hebben we ook een tijdje op het strand gezeten. Overal worden een soort blauw witte tentjes verhuurd. Leek ons ook wel wat, maar die bleken al de hele zomer vergeven te zijn. Wel konden we twee klapstoeltjes huren en daar zaten we dan als een belegen echtpaar. Maar heerlijk hoor om zo mensen te kijken. Op een gegeven moment betrok het en kwam er een donkere lucht opzetten. Dus maar terug naar het hotel. Daar gechild. Vanavond op zoek gegaan naar een restaurantje in de buurt. De regen had gelukkig niet doorgezet. Redelijk dichtbij vonden we een eettentje waar we heerlijk hebben gegeten.