Op naar de bergen

10 juli 2023 - Pandiello, Spanje

Alweer een week op weg. Vanmorgen vertrokken we op weg naar de bergen. Maar eerst brachten we nog één bezoekje aan Gernika. We hadden gehoord dat er op maandagochtend een markt is in de stad met allemaal streekproducten. Op zich klopte dat wel, maar het waren vooral groentes. Allemaal kleine boertjes uit de regio (denk ik), maar geen spullen die wij konden meenemen. Na een kop koffie gingen we verder richting het westen.

Na een klein uurtje rijden kwamen we in de kustplaats Castro Urdiales. Een gezellig stadje met een haven, een oud kasteel, een gotische kerk en een vuurtoren. Uiteraard hebben we alles bekeken. De kerk was echt heel bijzonder. Heel oud met een prachtig Mariabeeld uit de 13e eeuw. Je moest een muntje inwerpen zodat het licht aanging en je het beeld goed kon bekijken. Tja …  Het kasteel was gemoderniseerd. Zelfs zo erg dat er een lift in was gebouwd die boven het dak uitkwam. Hoe verzinnen ze het!

Na in een heel oud barretje wat gegeten te hebben, reden we verder. We hadden als tip het strand bij Orinion gekregen. Dit bleek inderdaad een mooie stek. Een groot strand geflankeerd door twee heuvels. Bovendien lagen er grote rotsen op het strand die schaduw gaven. Een prima plek voor ons. Dus zijn we daar allebei even een duik in de zee gaan nemen.

Verder weer. Op weg naar de Picos de Europa. Na twee uurtjes rijden verlieten we de kust en kwamen we in bergachtig gebied. Daar vonden we ons onderkomen voor de komende dagen. Een oud huis, met voor ons een riante kamer (waar zelfs een piano staat 😀), een balkon, een mooie tuin en vooral een schitterend uitzicht op de bergen Heel stil, je hoort alleen de belletjes van de koeien of de geiten.

Vanavond de berg afgedaald om in een stadje een kwartier rijden verderop te eten.