Sri Lankees koken

31 juli 2018 - Halloluwa, Sri Lanka

Vanochtend vertrokken we na het ontbijt met de TukTuk naar de markt. We gingen inkopen doen voor de kookworkshop. Op de markt mochten we van alles proeven en zagen we bekende en minder bekende groenten, fruitsoorten en kruiden. Met een paar manden vol boodschappen kwamen we weer bij de homestay.

Daar kregen we een heleboel informatie over het maken van een Sri Lankese maaltijd. Onze lerares was de eigenaresse van deze homestay: Sulachna. Zij leerde ons wat de basisingrediënten zijn voor een curry en hoe je deze maakt en op smaak en kleur brengt. Er wordt veel met kokosmelk gewerkt en verder met een tiental specerijen. Zo maakten we met elkaar een uitgebreide maaltijd met allerlei lekkere gerechten. Vooral de aubergineschotel was heerlijk! Jan komt helemaal geïnspireerd terug!

Na het koken mochten we onze eigen lunch opeten en vanavond heeft het hele gezelschap ervan gesmuld. De recepten zijn allemaal opgeschreven, dus dat komt wel goed straks weer thuis.

Vanmiddag zijn we even in de buurt gaan wandelen. We kwamen bij een plek waar je een boottochtje kon maken en hebben een uurtje over de rivier gevaren. Onderweg zagen we een aantal arenden en een paar varanen. Tenminste als de gids ze aanwees, want het blijft lastig om deze dieren zelf te spotten. De rivier is behoorlijk breed en er zijn maar een paar bruggen, dus zijn er kleine veerpontjes gemaakt. Eigenlijk meer een vlot op een paar vaten, maar het lijkt te werken.

Teruglopend naar de homestay begon het te regenen en niet zo zachtjes ook. De hele dag door waren er pittige buien die gelukkig nooit zo lang duurden. De temperatuur blijft prima en op de veranda blijven we goed droog.