Onderweg naar Kandy

30 juli 2018 - Kandy, Sri Lanka

Vanmorgen alweer vroeg uit de veren. We reden in ruim twee uur naar de Sigirya rock, oftewel de Leeuwenrots. De Leeuwenrots is een rots die helemaal alleen in het landschap staat, waarschijnlijk een oude vulkaan. Bovenop deze rots heeft een koningszoon zo’n 1500 jaar geleden een citadel gebouwd, om zichzelf te beschermen tegen aanvallen van zijn broer. Iets waarvan hij uiteindelijk slechts kort plezier heeft gehad. Als je voor die rots staat, die 200 meter hoog is, snap je niet dat mensen daar bovenop een paleis konden bouwen. Het is ook een raadsel hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen en hoe de koning naar boven en benden ging.

De Leeuwenrots wordt wel het achtste wereldwonder genoemd en het is een populaire plek voor toeristen, die er dan ook in groten getale waren. De rots is te beklimmen via een heel aantal stenen en metalen trappen en dat hebben wij gedaan. Onderweg kom je de prachtigste muurschilderingen tegen en een zogenaamde Spiegelmuur, die vol staat met ‘graffiti’. Vlak voordat je de laatste etappe neemt, staan er twee grote leeuwenpoten die de rots de naam hebben gegeven. Gelukkig dat we al vroeg waren vertrokken want nu was het én nog wat minder druk én minder warm, maar wel een hele klim.

Op de weg naar Kandy hebben we nog twee tempels bezocht. Eén was een kleine tempel die zowel door Buddhisten als Hindoeisten wordt bezocht. Er waren dan ook zowel Hindoegoden als Buddha te zien. Deze tempel staat precies in het midden van het land.

In Sri Lanka heeft iedereen wel een godsdienst en de mensen gaan veel naar kerken en tempels. Soms zelfs iedere dag voordat ze gaan werken.

De tweede tempel was een Buddhistische grottempel. Ook hier weer een liggende Buddha en heel veel schilderingen. Dit waren erg realistische tekeningen van wat voor straf de mensen krijgen voor hun misdaden. Jeroen Bosch was er niets bij.  Deze tekeningen zijn vaak van recente datum, evenals veel grote Buddha’s die je her en der in het landschap ziet opduiken.

Verder nog een kruidentuin bezocht. We kregen uitleg over alle verschilende kruiden en specerijen en waar deze goed voor zouden zijn. Aan het eind van de rondleiding werd ons een massage aangeboden en werden we allebei gemasseerd.

Eind van de middag kwamen we aan bij onze homestay. Een gastvrij huis gelegen aan een rivier en daar regende het voor het eerst sinds we in Sri Lanka zijn. Echt zo’n harde tropische bui. Maar wij hadden daar geen last van. Vanavond aan een lange tafel met andere gasten gegeten.

Nu zitten we nog even buiten. Het is duidelijk te merken dat we in de bergen zitten. Het is hier een stuk frisser, maar nog steeds heel aangenaam.

1. Hellen:
    3 augustus 2018
    Ik herken veel van wat je schrijft Louise.Leuk om dat weer te beleven.
  2. Louise en Jan op reis:
    5 augustus 2018
    Leuk dat je meeleest, Hellen. Ik vind het een heel mooi land.