Een dagje op en aan zee

29 juli 2018 - Nilaveli, Sri Lanka

Vanochtend ging de wekker al erg vroeg. We stonden om kwart voor zes op het strand om een tochtje op zee te maken om dolfijnen en walvissen te spotten. De jongen die ons bootje zou besturen had zich verslapen maar kwam iets over zes aan rennen. Wij de boot in en hij gaf meteen flink gas, misschien wel om de verloren tijd in te halen. Vlakbij de kust was het alleen maar leuk, maar iets verder op zee bonkten we over de golven. Met een klap kwam de boot op de zee terecht. Mijn arme rug!

Een eind op zee waren we niet de enige. Er lagen al heel wat bootjes op jacht naar de dolfijnen en hopelijk ook walvissen. Nou dolfijnen hebben we in veelvoud rond de boot zien springen. Walvissen helaas niet. Iedere keer stoomde het bootje weer op naar een plek waar dolfijnen waren gespot. Was echt heerlijk zo met de zon die opkwam en het opspattende water. We kwamen na een paar uur helemaal nat terug bij het strand.

Ontbeten en gerelaxt en rond het middaguur vertrokken we weer naar het strand. Dit keer om op zee te snorkelen. We zagen stukken koraal met allerlei mooie vormen en ‘bloemen’. En heel veel kleine gekleurde vissen. Die onderwaterwereld is wel heel mooi! En zeker in de lauwe zee is het heerlijk om te snorkelen. Na het snorkelen voeren we met de boot over de lagune. Veel vogels gezien. Het was een mooi tochtje.

Tot slot gingen we in een klein visrestaurantje (eigenlijk gewoon bij iemand thuis) allerlei vis eten: garnalen, inktvis, krab en een grote vis waar we de naam niet van weten.

Lekker uitgebuikt op het strand. Dat is toch ook echt vakantie. Op een luie ligstoel, een mooi boek onder handbereik en af en toe even de zee in om af te koelen. Niks mis mee toch?