Rustig aan

9 augustus 2018 - Tangalle Beach, Sri Lanka

Na een goede nachtrust gaat het gelukkig ietsje beter met Jan zijn been. Ik had gelezen dat het kan helpen om een soort hakverhoging te maken en met een bolletje sokken in zijn schoen gaat het lopen ook wat makkelijker. Maar ja veel ondernemen kunnen we niet. Dus hebben we de halve dag bij het zwembad gezeten, wat gezwommen en gelezen en zelfs al een heel klein beetje met ons werk bezig geweest.

Voor vanmiddag hadden we een excursie birdwatching / vogels kijken geboekt. We werden opgehaald door een Tuk-Tuk. Na een ritje van een half uur kwamen we bij de lagune aan. Daar lag al een klein katamaran-achtig bootje klaar waarmee we de lagune opvoeren. Een stil bootje want het werd met duwstokken voortbewogen. We hebben wel een paar uur op de lagune rond gevaren, prachtige vogels gezien, maar ook een kudde waterbuffels die door de boer door het water naar de melkplaats werd geleid. Een bijzonder gezicht. De buffels worden gehouden vanwege de melk, waar men in Sri Lanka curd van maakt, een soort kwark die met veel honing wordt gegeten. Niet echt mijn ding.

We werden door twee heel relaxte mannen rond gevaren. Officieel was een van de twee de gids, maar hij leek bijna net zo veel of zo weinig van vogels te weten als wij. Had wel een kijker bij zich en een boekje waarin we de vogels konden opzoeken. Maar het was vooral heel zen en ontspannen om zo rond te varen. En niets anders te doen te hebben dan het observeren van de vogels.

Toen wij dachten dat het tochtje al voorbij was, kwam er nog proviand tevoorschijn. Kokoskoekjes en van die lekkere zoete banaantjes die half zo groot zijn als de bananen die we in Nederland kennen. De terugweg was best lastig voor de mannen. We hadden wind tegen en ze moesten met zijn tweeën veel kracht zetten om de boot weer terug bij het beginpunt te krijgen.

Met de Tuk-Tuk die op ons had gewacht weer terug gehobbeld en bij een heel klein restaurantje calimari (inktvis) gegeten. Echt erg lekker klaar gemaakt!