Dagje Kandy

1 augustus 2018 - Kandy, Sri Lanka

Vanmorgen werden we weer door Harald opgehaald bij de homestay. We reden naar ons volgende hotel, dat midden in Kandy ligt. Omdat het nog vroeg was moesten we wachten totdat onze kamer klaar was. En toen bleek dat Harald één van de mooiste en grootste kamers van het hotel voor ons had gearrangeerd. We zitten dus heel luxe nu. Toch handig zo’n chauffeur en gids die overal zijn contacten heeft.

We hadden bedacht om vandaag een beetje door Kandy te wandelen en wat marktjes en winkels te bezoeken.  Dus liepen we naar de stad en hebben door allerlei kleine straatjes gelopen. Even geen tempel of andere bezienswaardigheid maar gewoon bekijken hoe de mensen hier leven. Kandy is een stad van anderhalf miljoen inwoners en het was er behoorlijk druk. De naam Kandy is overigen een Engelse verbastering van de naam van de laatste koning. Die heette Kande en de Engelsen hebben er Kandy van gemaakt.

in de loop van de middag waren we weer terug in het hotel en hebben we even gezwommen en genoten van onze super de luxe kamer. Om vijf uur werden we opgehaald om naar een voorstelling van de Kandydansers te gaan. Dat vond plaats in een klein theatertje en weer hadden we door Haralds contacten een VIP plek. We kwamen er binnen en konden op de eerste rij in het midden plaatsnemen. De voorstelling was echt voor toeristen maar wel leuk om mee te maken. Er werden allerlei Sri Lankese dansen uitgevoerd. Als klapstuk waren er nog een paar mannen die dwars door een vuur liepen.

Daarna toch nog een tempel bekeken en wat voor één. De tempel van de tand, een van de belangrijkste heilige plekken van Sri Lanka. Ik vond het een bijzonder bezoek. De tempel is op zich niet zo heel mooi, maar de ceremonie, de devotie en eerbied van de Buddhisten en de sfeer die er heerste vond ik indrukwekkend. In de tempel van de tand, ligt één van de tanden van Buddha. Er hoort een heel verhaal bij. Toen Buddha was overleden heeft een van de monniken de tanderuit gehaald (.). In ieder geval had deze monnik de tand in bezit en bood hij deze aan aan de koning van India. Die vond het blijkbaar niets en wilde de tand vernietigen, war hem echter niet lukte. Hoe het precies zat weet ik niet, maar uiteindelijk werd de tand meegenomen door een prinses uit Sri Lanka die de tand in haar haar meesmokkelde. De tand heeft daarna op allerlei plaatsen gelegen en werd als relikwie gezien. Uiteindelijk is de tand in Kandy gekomen. Er is een hele ceremonie om de schrijn te tonen waar de tand in zit. Het begint met trommelaars. Vervolgens gaat na een bepaalde tijd een prachtig bewerkte deur open naar de schrijn waar de tand ligt. Dat is een hele happening. Mensen staan er al met offerandes voor in de rij en zitten te bidden op de vloer. We hebben gezien hoe de deur werd geopende hoe de stoet pelgrims op gang kwam.

In augustus rond volle maan is er in Kandy een groot festival, dat tien dagen duurt. gedurende die tien dagen zijn er processies waarbij de schrijn met de tand door olifanten wordt rondgedragen. De processies beginnen de eerste drie dagen in de tempel en beschrijven een steeds grotere ronde totdat ze op de laatste dag bijna door de hele stad gaan. Dan zijn er honderden dansers en olifanten. Schijnt een heel spektakel te zijn. Maar ja, dat is pas rond de 20e augustus en dan zijn wij weer in Nederland.

Tot slot van deze dag hebben we uitgebreid gegeten in het restaurant van het hotel. Met live muziek, een klein bandje dat bij iedere tafel kwam zingen. Dus ook bij ons. En nu terwijl ik dit zit te tikken, valt de stroom uit in het hotel en zitten we in het stikkedonker.

1. Franca:
    1 augustus 2018
    Leuk zo mee te reizen in Sri Lanka. Ik heb toen ook de ceremonie van de tand gezien. Ben toen ook nog langs de schrijn gelopen. Wij hadden toen 15 graden in Kandy. De gids liep de hele tijd met winter jas en handschoenen aan. Die vond het maar koud. Goede reis verder!