De bergen in

2 augustus 2018 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Na een nacht in onze prachtige suite was het vanmorgen alweer tijd om verder te reizen. We gingen de bergen in. Dit was meteen te merken aan de temperatuur die een stuk frisser is dan de voorgaande dagen. Onderweg kwamen we langs veel theeplantages en hebben we een ouderwetse theefabriek bezocht. Daar kregen we uitgelegd hoe de thee wordt gefermenteerd. En hoewel ik altijd dacht dat Ceylonthee ook de oorsprong op Ceylon oftewel Sri Lanka had, blijkt niets minder waar. Het was een Schot die de thee waarschijnlijk vanuit China in Sri Lanka heeft geimporteerd eind negentiende eeuw. In Sri Lanka bleek de grond en het klimaat goed voor thee (niet voor koffie). En in SriLanka is het proces van drogen en fermenteren geperfectioneerd. We zagen hoe de thee wordt gedroogd en hoe de theeblaadjes worden ‘gesorteerd’. In Sri Lanka gaat het vooral om de zwarte thee en al naar gelang hoe fijn of grof de theeblaadjes worden, des te beter is de thee. De minste thee is de zogenaamde dust, die in theezakjes wordt gebruikt.

Aan het eind van de rondleiding kregen we allerlei thee om te proeven. Van nergens naar smakend tot heel sterke bittere thee. Natuurlijk was het de bedoeling dat we iets zouden kopen. Dat hebben we niet gedaan.

Na nog een anderhalf uur rijden kwamen we aan in Nuwara Eliya, een stad die in de bergen ligt. Het was een heel populaire stad voor de Engelsen, vooral vanwege het klimaat. Het kan hier in de zomer warm zijn, maar de nachten zijn koel. En dat is heel anders dan in de rest van Sri Lanka waar het niet alleen overdag maar ook ‘s nachts erg warm is. We logeren in een hotel met uitzicht op de bergen en op het meer. Vanmiddag nog een eind gewandeld naar de stad, door het mooi aangelegde Engelse Victoriapark en langs het meer. Overal moesten we wat entree betalen. In Sri Lanka is de regel dat foreigners altijd flink meer betalen dan locals. Dat kan echt heel veel schelen, maar het is voor hen een manier om inkomsten te genereren. Soms wordt er flink op gemopperd door medetoeristen, maar eigenlijk is het wel slim.

Morgenochtend vroeg (we staan om half vijf op) gaan we een hike maken in een natuurpark. Omdat het de laatste dagen toch af en toe flink kan regenen hebben we vanmiddag voor een paar roepies voor ons allebei een ‘prachtige’ regenjas gekocht, want die hadden we niet meegenomen van thuis. Hopelijk hebben we die niet nodig morgen.

Iedere avond spelen we nog een kaartspelletje, Skip Bo, maar helaas kan dit niet meer want de kaarten zijn zoek. Ze zijn nergens meer te vinden en ook in het vorige hotel lagen ze niet meer. Het is echt een raadsel waar ze zijn gebleven, we hebben alle bagage al drie keer doorgeploegd. Nou ja dan maar een potje Yahtzee op de iPad.