Vulkanen en kikkers

19 juli 2019 - San Carlos, Costa Rica

Het was weer tijd om afscheid te nemen van de Maquenquelodge, daar hebben we - ondanks de regen - drie prachtige dagen gehad. Zo’n prachtige plek en heel aardige mensen. Maar en route. Eerst met het bootje naar de overkant, de bagage in de auto die nog keurig stond te wachten en rijden maar. Het was geen grote etappe die we vandaag reden, maar het eerste gedeelte was heel mooi. Dwars door de ananasvelden en vele -leegstaande - weilanden, naar het plaatsje La Fortuna.

Daar heerst weer een heel andere sfeer. Het is echt een toeristische omgeving. Met regenwoud, veel activiteiten en hete bronnen. In La Fortuna even gestopt om de band te laten maken en een paar boodschappen te doen. Waaronder een goede muggenspray, want ondanks de deet die we elke dag smeren, word ik lekgestoken.

Snel daar weer weg, op zoek naar ons volgend hotel. We zitten echt in het mooiste hotel van deze streek (denk ik). Namelijk vlakbij de vulkaan de Arenal, op de flank van een andere vulkaan er direct naast, die we bij helder weer zowat kunnen aanraken. De vulkaan is nog enigszins actief na een grote uitbarsting in 1968 en zoals onze reisgids het omschrijft ‘relatief veilig’. Daar gaan we dan maar vanuit.  ‘s Nachts schijnt hij nog regelmatig lava te spuwen, maar in deze tijd van het jaar is de vulkaan het grootste gedeelte van de dag en nacht in de wolken.

Vanmiddag zagen we wel even de top uit de wolken piepen, maar deze was ook zo weer weg.

Vanavond hadden we in een andere lodge een kikkerexcursie. Ons hotel ligt dus heel mooi maar is alleeen via een slinger- en hobbelweg te bereiken. Dus slingerden we weer naar beneden. Daar hadden we een leuke excursie, waarbij we veel verschillende kikkers hebben gezien, maar ook duizendpoten, spinnen, insecten en zelfs drie slangen. Een grote en een heel kleine witte die volgens onze gids heel giftig en gevaarlijk waren. Ook weer de blue jeans kikker gespot, waar je niet aan moet komen want dan kan hij je verlammen.

De excursie duurde zo lang dat we te laat voor het diner in het hotel zouden komen en dus in La Fortuna in een relaxt tentje gegeten. Kip,want dat staat bijna overal op het menu. Maar deze was lekker klaar gemaakt. Toen de slingerweg in het pikkedonker weer naar boven. Je snapt niet dat ze deze weg niet iets meer verlichten, maar Jan heeft ons weer veilig naar het hotel gebracht.