Vergezichten

27 juli 2019 - Monteverde, Costa Rica

Vandaag een mooie tocht gemaakt van Sámara naar Santa Elena / Monteverde. Onderweg schitterende vergezichten over de heuvels en de zeearm. Het zonnetje scheen, de lucht was blauw. Prima weer voor zo’n ritje dus. Het rijden ging weer prima. Over het algemeen zijn de wegen goed. Alleen het laatste gedeelte van deze etappe was een hobbelweg, maar niet minder mooi. Al verbaast het ons dat hoe dichter je bij een hotel of lodge komt, des te hobbeliger de weg ernaartoe. Soms met flinke gaten in de weg en veel stenen. Costa Rica is best dunbevolkt. We rijden soms hele stukken zonder een dorpje tegen te komen. Zo ook vandaag.

Bij het oversteken van een grote zeearm reden we over een lange brug die wel iets weg had van de Golden Gate Bridge. Nou ja, met wat fantasie dan. Onder ons in het water lagen krokodillen begrepen we van een waarschuwingsbord.

Begin van de middag arriveerden we bij de Cloud Forest Lodge, een stukje buiten het drukke centrum van Monteverde. We hebben weer een mooie, ruime kamer.

Vanavond stond er een hike op het programma. We werden naar een soort reservaat gebracht waar we in een groepje van tien mensen een wandeling over het terrein maakten. Dat ging in een moordend tempo, want de gids - die via zijn portofoon in contact stond met andere gidsen, die ook door het gebied liepen met een groepje - sleepte ons van de ene naar de andere kant om bepaalde dieren te laten zien. Maar ja dieren wachten niet op gidsen, dus was het soms zoeken naar de verschillende soorten. De luiaard hebben we bijvoorbeeld niet kunnen spotten omdat die ons te snel af was.

Wel zagen we een Viper, een zeer giftige slang, een aantal slapende vogels, een schorpioen, een kikker met rode ogen en een Tarantula die op haar eieren zat. Toch nog wel wat dus, al vonden wij de eerdere twee nachtwandelingen die we hadden gedaan interessanter. Met het busje werden we terug baar de lodge gebracht waar we hebben gegeten. Morgenochtend vroeg op voor de volgende excursie.