Strand en zee

26 juli 2019 - Sámara, Costa Rica

Na een nacht vol regen en onweer zagen we vanochtend blauwe lucht. We begrepen dat dit vaak het geval is in Sámara. Na het ontbijt zijn we direct naar het strand gelopen, wat er heel anders uitzag dan gisterenmiddag toen er dreigende luchten over hingen. Een lekkere strandwandeling gemaakt. We merkten wel dat we - hoe vroeg het ook nog was - goed moesten smeren want je verbrandt hier zo. Nog even de zee ingegaan waar de branding best heel sterk was. Maar het water was heerlijk, bijna lauw. Op het strand nog zitten lezen en mensen gekeken, wat altijd leuk is.

Vanmiddag was het weer eens tijd voor een excursie. We werden bij het hotel opgehaald voor een zeekajaktour naar een eilandje dat een paar honderd meter voor de kust ligt. Na wat uitleg te hebben gekregen gingen we de branding door en de zee op. Altijd weer spannend! Het eerste stuk ging heel goed. We hadden hetzelfde ritme en peddelden naar het eiland toe. Maar vlak bij het eiland ging het even mis. De golf waarin we terecht kwamen was iets groter dan we hadden ingeschat. Bovendien kwam er een kajak van de andere kant ook naar het strand toe. Door die golf schoten we over de branding in de richting van die andere kayak. Snel afremmen, en ja hoor daar gingen we. De kajak sloeg over de kop en we lagen in het water. Ik was er best even van geschrokken.

Het eilandje was erg mooi en bijzonder. Er leven veel leguanen en we zagen er wel honderden kleine krabbetjes die over het stand scharrelden. Op sommige stukken leek de bodem te bewegen, zoveel krioelden er door elkaar. Jan is daar nog gaan snorkelen en zag allerlei mooie vissen. Ik vond de branding iets te sterk en ben maar op het strandje gebleven. Na het snorkelen zorgde de gids voor verse ananas. De laatste stukjes van de ananas waren voor de leguanen en de krabbetjes.

Toen moesten we weer terugpeddelen. Gelukkig ging dit aardig goed. We werden teruggebracht naar ons hotel waar we nog even het zwembad in doken. Daarna met een Nederlandse familie die we hebben leren kennen eerst een wijntje gedronken en met zijn zessen heel gezellig uit eten geweest.