Een Jackie-dag

12 juli 2019 - Cahuita, Costa Rica

Vandaag stonden er twee excursies op het programma, die allebei door Jackie werden geleid. Jackie is een gids afkomstig van de oorspronkelijke bewoners van Costa Rica. Ze is daar duidelijk trots op.

De eerste activiteit was vanmorgen. We werden verwacht bij het Cahuita National Park om daar te snorkelen en te wandelen door het regenwoud. Helaas kon het snorkelen niet doorgaan omdat de zee te ruw was vandaag. Dus maakten we eerst een wandeling door het regenwoud. Samen met een andere Nederlandse Riksja familie, een gezin met drie puberjongens. In het regenwoud waren heel veel dieren te zien: brulapen, luiaards, andere apen, slangen. Dat klinkt zo makkelijker dan het was. De dieren zijn er wel, maar zijn over het algemeen heel goed verstopt en gaan dan op in hun omgeving. De moeder van het gezin bleek prima ogen te hebben. Zij zag van alles, maar voor Jan en mij was het soms echt een zoekplaatje. Jackie wist er erg veel bij te vertellen.

Na de wandeling in de bush gingen we in plaats van snorkelen naar een waterval om daar te zwemmen. Ook leuk om te doen, te meer daar het een prachtig plekje was, vijf minuten rijden van de gens met Panama. Rond lunchtijd waren we weer terug op het beginpunt en besloten we nogmaals het nationaal parkje in te gaan om daar te zwemmen en te relaxen. Want het is daar prachtig! En zowaar zagen we toen nog een brulaap, een wasbeertje en een miereneter. En dat helemaal op eigen kracht.

Aan het eind van de middag hadden we nog een activiteit staan: een cookingclass die werd geleid door ... Jackie. We waren de enige twee die daaraan meededen en we maakten in een van oud hout opgetrokken keuken in haar tuin, Caribische kip met een paar andere Caribische gerechten erbij. Een echte klas was het niet, al was het wel leuk om in haar tuin allerlei planten en kruiden te leren kennen. Twee buurjongens van 12 jaar van Jackie hielpen haar met koken en deden dat alleraardigst. Met zijn vijven hebben we het opgegeten.

En nu zijn we terug in onze hotelkamer en begint het keihard te regenen. Onze eerste regenbui in Costa Rica. Er zullen er vast wel meer volgen.