Energie-efficiënt

13 juli 2019 - Turrialba, Costa Rica

Vanmorgen vertrokken we met een klein beetje regen uit ons paradijsje. De prachtige tuin van de lodge en Cahuita achter ons latend. We hadden gelezen over een centrum Tree of Life waar allerlei dieren worden opgevangen en een botanische tuin is. Na even zoeken vonden we het, maar helaas was het gesloten en slechts één uur per dag geopend. Doorrijden dus, tot we kwamen bij het Sloth Sanctuary, het enige centrum ter wereld dat geheel is gewijd aan onderzoek naar en bescherming van de luiaard.

We deden daar een tour. We begonnen met een boottochtje. In een soort grote kano dreven we dwars door het regenwoud, samen met een Spaans stelletje en een gids. We zagen mooie vogels en brulapen. En toen begon het te regenen. Eerst zachtjes, dus poncho’s aan, maar daarna kwam het met bakken uit de hemel en besloten we met elkaar om toch maar terug te gaan.

Vervolgens kregen we uitgebreid uitleg over de luiaards. Zo weten we nu dat er twee - en drievingerige luiaards zijn en dat dit eigenlijk twee heel verschillende soorten zijn. Ze zijn op verschillende tijden actief, hebben een verschillend dieet, de een heeft meer haar dan de ander. Enzovoort. De gids vertaalde simultaan in Spaans en Engels en deed dit razendsnel. Wat vooral door hem werd benadrukt was dat luiaards - die bijna over de hele wereld ‘lui’ worden genoemd, niet lui zijn maar energie-efficiënt. Dat is wel een aardige om te onthouden. Al die pubers zijn niet lui maar energie-efficiënt.

En verder reden we naar onze nieuwe pleisterplaats. Een lodge, die geleid wordt door een Nederlandse die getrouwd is met een Uruguayaan. We hebben een mooie kamer, met uitzicht op de vulkaan Turrialba.