In de watten gelegd

6 augustus 2018 - Udawalawa, Sri Lanka

Vanmorgen namen we afscheid van het hotel in Ella. Net als overal zijn de mensen die ons bedienen aardig en voorkomend. Ze maken al snel een praatje, hebben ook meestal eigenlijk niet zoveel te doen, en zijn heel geïnteresseerd in wat wij van Sri Lanka vinden.

Omdat ik had gehoord over een tempel in een grot, stelden we Harald voor daar onderweg naar toe te gaan. We reden een heel steil weggetje op en ... kwamen een tegenligger tegen. Die week niet genoeg uit, waardoor we opeens krak hoorden. En ja hoor: Harald had schade aan zijn auto. Wel vervelend voor hem.

Boven bij de tempel gekomen hebben we een wandeling naar de grot gemaakt. Een grot die uit de prehistorie stamt en waar een koning van Sri Lanka zich had verstopt. Een heleboel trappen leidden naar de grot, die uiteindelijk niet zo heel bijzonder was. De tempel beneden aan de weg, bleek mooier. Er lag een mooie slapende Buddha ( ik weet inmiddels waaraan je het verschil kunt zien tussen een dode en een slapende Buddha) en een paar oude beelden. Een stemmig geheel.

Al snel reden we de bergen uit. Eigenlijk is maar een klein stuk van Sri Lanka bergachtig en we kwamen in wat Harald noemt de dry zone. En inderdaad werd het landschap steeds droger. Ook liep de temperatuur weer op tot zo’n 34 graden, Nederlandse temperatuur zeg maar.

Tegen de middag arriveerden we bij het kamp waar we overnachten. Eerst kon de eigenaar onze boeking niet vinden en toen bleek dat hij dacht dat we met vier personen zouden komen. Maar goed, uiteindelijk vond hij ons toch op zijn lijstje en kregen we een super de luxe tent. Na ons geïnstalleerd te hebben konden we aanschuiven voor de lunch. Onder de bomen stonden keurig gedekte tafels met glaswerk en witte linnen tafelkleedjes. We waren op dat moment de enigen en kregen een uitgebreide lunch voorgeschoteld. Heel lekker, vooral het auberginegerecht,

Na het eten stond de jeep al klaar voor een privé safari. We reden naar het wildpark en hebben daar uren rond gereden in een prachtig landschap. Weer veel olifanten gezien, mooie vogels, waterbuffels en krokodillen. Echt schitterend. We waanden ons in Afrika.

Bij terugkomst werden we ontvangen met thee, koffie en allerlei lekkernijen. En vanavond werden er overal olielampjes aangestoken en genoten we met de andere gasten van een buffet bij een kampvuur.