Fietsen door Portland

7 augustus 2017 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

Na een prima nacht in ons Balinese hutje zijn we eerst eens ergens gaan ontbijten. We hebben daar bij ons hutje niet echt de faciliteiten voor. Maar hier vlakbij is een weg met veel -alternatieve- restaurantjes. Inmiddels had ik de app gedownload van het fietssyteem in Portland. We konden op verschillende plekken in de stad een fiets pakken en deze elders weer achterlaten. Portland is een zeer fietsvriendelijke stad. Er zijn hele straten waar de fietsers voorrang hebben en er is zelfs een brug over de Columbiarivier die helemaal bestemd is voor de tram in het midden en de fietsers en wandelaars aan de zijkant.

Nadat we onze fiets hadden gepakt zijn we via zo'n bikelane over de brug naar het waterfront gefietst en van daar uit via een redelijk steile weg naar het Washington Park. Gelukkig lijkt de ergste hitte over te zijn, maar het was toch behoorlijk zweten. Bij het Washington Park hebben we alleen het Holocaustmonument bekeken. Voor alle andere attracties moesten we nog meer naar boven fietsen. We kwamen een Amerikaanse vrouw tegen met een hond die ons de onvermijdelijke vraag stelde, where are you from. Met direct erna een 'welcome in Portland'. En in één adem erachteraan dat ze zich verontschuldigde voor haar president, die 'stupid' is.

Na Washington Park zijn we heerlijk naar beneden gereden. Dat ging een stuk makkelijker. Onze fiets gestald, geluncht en op zoek gegaan naar Powell's Bookstore, misschien wel de grootste boekwinkel van de wereld en daar moesten wij als boekenliefhebbers natuurlijk wel naar toe. Zo ongelooflijk veel afdelingen met boeken, hartstikke druk met een grote rij voor de kassa's. Blijkbaar wordt er goed verkocht. Ook wij hebben er rondgeneusd en een bescheiden slag geslagen. Er is zoveel te lezen ...

Verder gelopen naar één van de koffieshops van onze host. En na de koffie weer de fiets gepakt terug richting hutje. Dat was ook nog een hele rit, want het was inmiddels toch ruim 30 graden geworden. Maar we hebben het gehaald. Heerlijk uitgepuft bij ons huisje en daarna op zoek gegaan naar een restaurantje. Thais nog een keer, wat best lekker was.