Rituelen en gammele bootjes

24 juli 2018 - Jaffna, Sri Lanka

Na het ontbijt gingen we op weg. Er stonden weer een paar tempels op het programma, dit keer op een eilandje vlakbij Jaffna. Na een uurtje rijden kwamen we bij het haventje waar de boot naar het eiland was te vinden. Nou ja boot, het was zo’n houten schuit die je wel eens op het nieuws ziet als er een volgepakte boot is gezonken. Er stonden al veel pelgrims te wachten en er kwamen er nog veel meer aan. We werden met z’n allen in het bootje gepropt en zaten op elkaar gepakt in het ruim. Gelukkig kregen we een zwemvest en konden we naar buiten kijken. De vaartocht was niet zo lang, een kwartiertje dus dat viel mee. En na een kwartier konden we allemaal weer aan wal bij Nainativa.

De meeste passagiers gingen direct rechtsaf richting de Hindoetempel, maar wij bezochten eerst een Buddhistische tempel. Daar hebben we de bloemen die we op de kade hadden gekocht, geofferd. Deze tempel stond op de plek waar Buddha ooit is geweest om een broedertwist tussen twee koningen op te lossen. Een Heilige plek dus voor de Buddhisten. Er stond weer een Bodi-boom een afstammeling van de Heilige boom. We halen zo langzamerhand de verschillende tempels en verhalen door elkaar 😉.

Maar we hadden ook een nieuwe ervaring, namelijk een bezoek aan een Hindoetempel. Waar de Buddhistische tempels heel ingetogen zijn, was deze levendig, met veel lawaai, kleuren, rituelen en getrommel. De mannen moesten er met ontbloot bovenljf naar binnen, dus ook Jan moest eraan geloven. Harald niet; die lijkt wel minder met Hindoetempels te hebben en wachtte buiten op ons.

Binnen werd er weer van alles geofferd. De vrouwen zagen er prachtig gekleed uit. We zagen hoe de pelgrims elkaar een stip boven de ogen gaven. Maar ook hoe ze een ritueel hadden met een kommetje met melk en kleine metalen slangetjes erin. Het kommetje werd gezegend, een voor een werden de slangetjes op een grote slang gezet waarna de melk eroverheen werd gegoten. Waarom, geen idee. Een ander ritueel was met kokosnoten. De mannen gooiden kokosnoten met veel geweld kapot op een steen. Als de helften in tact bleven bracht het geluk. Maar heel vaak bleven er alleen brokken over, dus helaas. Ook zagen we een soort processie in de tempel.

Na dit allemaal aanschouwd te hebben, mochten we weer in het bootje voor de terugweg. Ook dit liep weer helemaal goed af en we reden terug naar het hotel voor onze siësta.

Eind van de middag hebben we nog een Hindoetempel bezocht evenals een Buddhistische. Ook zijn we nog een keer over de markt gelopen in het drukke centrum van Jaffna. Tot slot hebben we lekker gegeten in een restaurant dat Harald had aangeraden. Als voorafje hadden we ieder drie gefrituurde knoflookbollen... en daarna een schotel met rijst.

Morgen verlaten we Jaffna.