Zon en regen!

15 juli 2019 - Sarapiquí, Costa Rica

Vanmorgen begon met een beetje uitslapen: de wekker stond om acht uur. Toen we in de ontbijtzaal kwamen bleken de andere gasten al weg en waren de ontbijtspullen opgeruimd. Gelukkig wilde de kokkin nog een eitje voor ons maken en konden we toch nog een ontbijtje nuttigen.

Na het ontbijt reden we naar het Nationaal Monument van Costa Rica, een historische site. Via een vreselijk slechte weg kwamen we bij het ‘monument’ aan. En daar waren we de enige bezoekers. We kochten een kaartje, kregen wat uitleg en maakten een mooie wandeling door het park. Het was een combinatie van een aantal opgravingen van een nederzetting van enkele duizenden jaren geleden en een regenwoud. Wel leuk om daar zo helemaal alleen te lopen. Ik begreep van degene die ons ontving dat het vooral druk is in het weekend. Gezien de kleinschaligheid van de parkeervoorzieningen kun je je afvragen hoe druk dat dan is.

Daarna reden we verder naar Saripiqui. Daarvoor moesten we weer een stuk over dezelfde weg rijden als eerder deze week. Toen ontstonden er door werkzaamheden flinke wachttijden, maar nu gelukkig niet.

In de middag kwamen we aan bij de Ara Ambuiga lodge. Ook weer mooi gelegen. Het was de hele dag prachtig weer en we besloten naar nog een attractie in de buurt te gaan. Een regenwoud met lange hangbruggen over een wild kolkende rivier, waar we veel vogels konden spotten. Maar helaas, toen we over de hangbrug naar de trail liepen begon het wat te regenen. Poncho’s aan, verder geen probleem. Eenmaal op de trail begon het niet een beetje hard te regenen, maar kwam het echt met bakken uit de hemel. En dat niet alleen, het begon ook nog te onweren. Dus geen dier gezien, wel de trail afgemaakt. En toen moesten we - terwijl het onweerde - over de hangbrug terug (de langste van Costa Rica, en dat was behoorlijk lang). En dat terwijl ik niet van onweer houd!

Maar goed, we kwamen uiteraard veilig weer aan de overkant en daar begon het nog veel harder te regenen en te onweren. Dus zijn we gaan schuilen in het restaurant van het park, waar alle geluid overstemd werd door de keiharde regen en de donderslagen. Na een half uurtje, toen het iets minder werd, snel naar de auto gerend en door de stromende regen terug gereden naar het hotel. We waren tot op de huid nat!

Vanavond in het restaurant van de lodge heerlijk gegeten: eigenlijk de eerste keer in Costa Rica. En ook vanavond waren er weer harde plensbuien. Toen het even minder werd, onder een geleende paraplu snel naar ons huisje gerend.

1. Patricia:
    26 juli 2019
    Wat schrijven jullie leuk. En voor ons heel prettig: wij gaan 9 aug met onze 2 jongens 10 en 12.
    Is Ara ambique inderdaad een aanrader? We twijfelen tussen deze lidge en hotel el bambu welke in Sarapiqi zelf ligt.
    Is Sarapiqi zelf nog de moeite?
    Wij gaan hierna ook naar dezelfde lodge in Boca topada, klinkt ook als een aanrader.
  2. Louise:
    27 juli 2019
    Dank voor je reactie, Patricia. Ara Ambigua was best een aardige plek. Er is bijvoorbeeld een zwembad wat voor de jongens lekker kan zijn. En vlakbij kun je een aantal wandelingen maken bijvoorbeeld die over de langste hangbrug van Costa Rica. In Saripiqui hebben we een mooie excursie gemaakt op een ananasplantage. Dat is zeker een aanrader. Verder hebben we niets van het stadje gezien. Hartelijke groet en alvast veel voorpret.
  3. Patricia:
    27 juli 2019
    Dank! Wij gaan raften , lekker als de jongens dan smiddags kunnen zwemmen in t zwembad.