Een afwisselende dag in en rond San Jose

10 juli 2019 - San José, Costa Rica

Vanmorgen weer vroeg op. We werden om 7 uur opgehaald voor een excursie naar één van de vulkanen in de buurt van San Jose. Samen met wat andere toeristen reden we in een uur tijd naar het Nationaal Park bij de Irazuvulkaan. Costa Rica is een vulkanisch land. Door verschillende erupties is het in vroeger tijd  boven de oceaan uitgekomen en de vulkanen zijn nog steeds min of meer actief. Zo zagen we er één waar stoom uitkwam. We reden naar de top van de vulkaan, waar vandaan we een mooi uitzicht hadden over de omgeving. Het was er wel heel koud en winderig dus zijn we daar maar even gebleven. Net lang genoeg om een paar foto’s te maken. Daarna reden we omlaag en hebben we bij het kratermeer gekeken. Het meer is nog steeds mooi azuurblauw, maar onze gids vertelde dat het door alle stukken van de vulkaan  die afbrokkelen en in het meer terecht komen steeds ondieper wordt. Was het vroeger een paar honderd meter diep, nu nog maar twee meter. Ook het lavaveld was bijzonder. Je ziet dat er door de tijd heen toch weer vegetatie ontstaat: een soort gras of mos afgewisseld met de mooiste bloemetjes.

Na de vulkaan zijn we naar Cartago gereden, de vroegere hoofdstad van Costa Rica. Door een grote aardbeving in de negentiende en twintigste eeuw is de stad bijna verdwenen.het meest bijzondere in deze stad is de Kathedraal. Het is een bedevaartsoord waar mensen naartoe komen om te bidden voor genezing van zichzelf of familieleden. Op 2 augustus 1635 is hier de zwarte maagd aan het volk verschenen en ieder jaar op deze dag is er een grote processie waarbij de zwarte maagd wordt rondgedragen. Maar ook vandaag zagen we mensen die knielend van de ingang van de kerk naar het altaar schuifelden.

Vanmiddag kregen we uitleg over onze reis en hebben we San Jose verder verkend. Het is geen bijzonder mooie stad, maar wel heel druk. Veel bussen, een trein die dwars door de stad gaat over een enkelspoor en heel veel straatverkopers die met harde stem hun waren aanprijzen. Een heksenketel zeg maar.

Vanavond in de stad gegeten met koffie na, die - anders dan je in koffieland Costa Rica zou verwachten - niet te drinken was. Slappe hap, het leek wel een Amerikaans bakje. Nou ja, hopelijk is dat buiten de stad beter. Naast ons hotel is een casino dus daar hebben we nog een paar duizend Colonnes stuk gegooid. 1000 colonnes is ongeveer 1,50 dus het bleef binnen de perken.