In de mangrove

31 juli 2019 - Uvita, Costa Rica

We besloten vanmorgen nog een eindje de kustweg naar het zuiden te volgen en gingen op weg naar het plaatsje Sierpe. Onderweg zagen we veel palmbomenplantages, bedoeld voor het produceren van palmolie. Tot twintig jaar terug waren er in deze streek vooral bananenplantages, maar na het uitbreken van een ziekte onder de bananen is men overgestapt naar palmbomenplantages. En dus zien we hier heel wat palmbomen keurig in het gelid staan.

Sierpe bleek echt een heel klein plaatsje. Het is vooral de poort naar een nationaal park en naar de mangrove. We wisten dat er boottochten door de mangrove werden gedaan en vonden al gauw een organisatie die dit aanbood. Er werd een schipper gebeld en na tien minuten zaten we samen met een Duits gezinnetje in de boot.

De mangrove kent weer een heel andere vegetatie. Het is geworteld in brak water onder invloed van de getijden en ook hier leven weer heel wat verschillende dieren. De gids wees ons op drie soorten apen. De eerste die we zagen waren vleesetende apen. Ze hadden echt mensentrekken en maakten geen vriendelijke indruk. Leken eerder op Neanderthalers dan apen. Later zagen we nog brulapen hoog in de boom en de veel aaibaarder doodshoofdaapjes. Deze zijn niet schuw, kwamen heel dichtbij en waren razendsnel. Ze buitelden over elkaar heen. Leuk om te zien, maar lastig voor het nemen van foto’s.

Verder zagen we heel veel verschillende vogels, een dikke krokodil, een gevaarlijke slang die opgekruld lag in een plant en een leguaan. Het was een heel relaxed tochtje waarbij de gids veel vertelde en uitlegde over de dieren en de planten en bomen die we tegenkwamen. En ons alle tijd gaf om de dieren goed te bekijken.

Vanmiddag weer teruggereden en de rest van de dag bij het zwembad en onze tent doorgebracht. Ook echt vakantie!