Volksfeest

25 juli 2019 - Sámara, Costa Rica

En nu zitten we een paar dagen aan de kust. Vanmorgen de vulkanen achter ons gelaten en naar het zuiden gereden. In deze streek werd vandaag de annexatie van de provincie Guacanaste bij Costa Rica gevierd. Deze streek is om allerlei redenen belangrijk voor Costa Rica: er wordt van alles verbouwd en het is een toeristisch belangrijk gebied. Ook zijn hier van oudsher cowboys te vinden. Zo zagen we een paar standbeelden van in het stadje Santa Cruz.

Op 25 juli 1824 werd het voormalige Partido de Nicoya (de huidige provincie Guanacaste) onderdeel van Costa Rica. Dit werd door de bevolking van de streek Nicoya in een 'cabildo abierto' ('stadsvergadering' - de voorloper van het moderne referendum) besloten. In het wapenschild van Nicoya staat nog altijd te lezen: De la patria por nuestra voluntad ('Deel van het vaderland uit eigen wil'). In het stadje Nicoya werd dit vandaag uitbundig gevierd en wij hebben daar een beetje aan meegedaan.

In het park bij de oude kerk kwamen veel Costaricanen bij elkaar. Zelfs de president van het land was hier vandaag aanwezig. Samen met andere hooggeplaatsten sprak hij de bevolking toe. Verder waren er volksdansen en werden er verschillende (volks)liederen gezongen. Er was ook erg veel te eten: de stalletjes met allerlei gerechten en lekkers waren overal te vinden en er werd goed gebruik van gemaakt. Echt een volksfeest.

Na een tijdje daar rondgekeken te hebben reden we door naar de kust, naar onze volgende lodge. Deze is vlakbij het strand van Sámara. Dus liepen we vanmiddag naar het strand om daar even te kijken. Het zag er vriendelijk uit, met wat kleine strandtenten. Ook kun je hier in zee zwemmen, wat elders aan deze kust nauwelijks mogelijk is. Het stadje - al kun je het nauwelijks een stadje noemen - ligt aan een baai en het eerste gedeelte is heel ondiep en rustig. Nog niet de zee ingedoken want het weer was nogal onvoorspelbaar, met af en toe flinke regenbuien en een donkere lucht.

Vanavond in een klein restaurant verse inktvis gegeten. Heerlijk!!

1. Patricia:
    26 juli 2019
    Blijkt dat we ongeveer dezelfde route gaan doen met onze jongens.
    Mogen we wat practisvhe dingen vragen?
    Onze zoon is snel wagenziek: zijn de wegen erg kronkelig?
    We zijn heel benieuwd wat jullie van Samara vinden. En hoe is de temperatuur? Een kamer met airco aan te raden?
    Nog veel plezier!
  2. Louise:
    27 juli 2019
    De meeste wegen zijn goed. Maar af en toe kom je een onverharde weg tegen, met gaten, plassen en stenen. En die wegen zijn hobbelig. Wij hebben een 4W en dat is best handig.
    In Sámara was het deze dagen verschillend van temperatuur. Vandaag heel warm, gisteren wat minder en regelmatig regen. Een kamer met airco is best prettig. Sámara is een klein stadje met wat toeristenvoorzieningen en leuke restaurantjes. Het strand is heel mooi en rustig. Vanuit het stadje kun je allerlei excursies doen.
  3. Patricia:
    27 juli 2019
    Dank je, hoe heet jullie hoten en zijn jullie tevreden?
  4. Louise:
    28 juli 2019
    Sámara Palm Lodge en ja, we zijn er heel tevreden over. Aardige mensen, mooi zwembad, kleinschalig.
  5. Patricia:
    28 juli 2019
    Dank, heel veel plezier verder, ik blihf je reisverhalen volgen, erg leuk.