Schiereiland rond Jaffna

23 juli 2018 - Jaffna, Sri Lanka

Zo, dat was een volle dag vandaag. We hebben het schiereiland rond Jaffna verkend. We reden van de ene kant naar de andere en hebben onderweg heel wat mooie dingen gezien. En ook minder mooie, zoals veel kapotgeschoten huizen en tempels. De eerste stop was bij het noordelijkste strand van Sri Lanka. Een prachtige baai met veel vissers die er met hun netten bezig waren of manden vol sardines aan het wassen waren. Een mooi gezicht waar ik best een tijdje had willen blijven zitten, maar na een korte wandeling moesten we weer verder. Op deze noordelijkste punt stond een bord met de vlag van Sri Lanka en de tekst ‘Unity in diversity is the strength of Sri Lanka’. Dit is een spreuk die wordt verbeeld in de vlag. Eerst stond er alleen een leeuw op, maar in de tweede helft van de 20e eeuw zijn er een paar elementen aan toegevoegd. In de vier hoeken zijn de bladeren van de heilige boom te zien, die verbeelden het Buddhisme. De kleuren links zijn de kleuren van het Hindoeïsme en de gele rand staat voor alle andere godsdiensten.

We reden verder naar Point Pedro. Een kustplaatsje maar nog niet ontdekt door het toerisme. Zoals overal op het schiereiland zijn er soldaten gevestigd, hier de marine. Hierdoor is het niet mogelijk om de vuurtoren te bezoeken. Wel een foto kunnen maken, maar er staat een grote radarmast voor, dus niet echt mooi.

We reden eerst weer terug naar Jaffna om vervolgens via een andere weg de westelijke kant van de noordelijke kust te bezoeken. De wegen zijn nog zo hobbelig en slecht - nog niet gerestaureerd na de oorlog - dat Harald ons dit niet wilde aandoen, begrepen we achteraf.

De volgende bezienswaardigheid was een warmwaterbron Keerimalai die een geneeskrachtige werking heeft, vlak bij een aantal Hindoetempels. Deze tempels zijn allemaal heel gekleurd, versierd met de hindoegoden. Van de bron is een soort zwembad gemaakt waar we even met onze voeten in het water hebben gezeten. Wat wel lekker was, want het was vandaag behoorlijk warm.

Verder weer naar een Boeddhistisch heiligdom: de plek waar de Bodhi boom, de Heilige boom vanuit India bij Sri Lanka aan land is gekomen. Ook hier is een loot van de boom geplant en deze staat er prachtig bij. Maar heel anders dan in Anuradhapura zijn er weinig pelgrims om bij deze boom te mediteren en geschenken te brengen. Omdat het een Heilige plek was, moesten we schouders en knieën bedekken. Ik had een lange jurk, maar voor Jan deed de hydrofieldoek die we van Aafke mee hebben gekregen goed werk. Sowieso een heel handig item om mee op reis te nemen, is echt overal goed voor.

Door weer, dit keer naar een soort Bountystrand waar we een duik in de lauwwarme zee hebben genomen. Een mooie plek om even af te koelen. De laatste plek die Harald ons liet zien was het Nederlandse Fort Hammenhiel. Een klein fort dat alleen per boot is te bereiken. Tegenwoordig is het een hotel waar je een zogenaamde Dutch prison experience kan doen. En daar blijkt ook nog aardig wat animo voor te zijn.

Rozig en moe arriveerden we aan het eind van de middag weer bij ons hotel. Na een duik in het zwembad hebben we nog een avondwandeling in de buurt gemaakt op zoek naar een restaurantje. Deze zijn in deze buurt / stad niet zo dik gezaaid, dus uiteindelijk Indiaas gegeten in ons hotel.