Rijden door voormalig oorlogsgebied

22 juli 2018 - Jaffna, Sri Lanka

Vandaag zijn we naar het uiterste noorden gereden, naar Jaffna. Tot een paar jaar terug was dit gebied niet toegankelijk in verband met de burgeroorlog met de Tamil Tijgers. Een kleine tien jaar geleden is deze oorlog door het leger van Sri Lanka beëindigd met het doden van één van de leiders. Er is hier zo’n 30 jaar gevochten en de oorlog heeft veel (burger) slachtoffers gemaakt. Het gebied is in wederopbouw en langzaam maar zeker is het ook weer ontsloten voor het toerisme.

Er is tijdens de oorlog veel kapot geschotenen daar zijn nog steeds resten van te vinden. Zo zagen we in Jaffna een kapotgeschoten kerk die niet meer wordt opgebouwd maar in deze staat wordt behouden als herinnering aan de oorlog. Sinds de oorlog is gestopt wordt het gebied door veel militairen bewaakt. Een raar idee dat hier zo relatief kort geleden zo zwaar gevochten is.

Eind van de middag - na lekker te hebben gezwommen en gelezen - hebben we een sight seeing toer door de stad gemaakt. Eigenlijk is de stad niet zo bijzonder. Wel zie je hier al invloeden vanuit India, zoals koeien die los op straat lopen.

We zijn naar de bibliotheek geweest die bijzonder zou zijn, maar gewoon een bibliotheek was en zijn even over de markt gelopen. De streek rond Jaffna is bekend om de mango’s en die hebben we gegeten. Ook zagen we heel veel zuurzakken liggen.

Het laatste onderdeel van de rondrit was het Hollandse fort. Een groot bastion dat eind 17e eeuw is gebouwd door de Hollanders die er toen waren. Had zo in Nederland kunnen staan. Eind 18e eeuw, tijdens de Franse overheersing van ons land, boden de Engelsen aan om even op het fort te passen. Ze hebben het echter nooit teruggegeven. In de oorlog heeft het fort veel te lijden gehad, maar ook dit is inmiddels alweer aardig gerestaureerd. Nu konden wij Harald van alles vertellen, die erg geïnteresseerd was.

Het was een warme dag vandaag, dus nog een keer gezwommen. Daarna in een klein restaurantje een bijzonder Indiaas gerecht gegeten.