Reisdagje

25 juli 2018 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Vandaag verlieten we het noorden via dezelfde weg als we waren gekomen. Bij het verlaten van het schiereiland kwamen we langs de Elephant Pass. Daar was in de oorlog met de Tamiltijgers flink gevochten. We zijn bij het monument geweest van de soldaat die in zijn eentje had voorkomen dat een heel regiment werd weggevaagd. De Tamiltijgers kwamen met een bulldozer vol met explosieven naar de pas met de bedoeling een bloedbad aan te richten onder de soldaten door de bulldozer te laten ontploffen. Deze ene soldaat heeft dit voorkomen door zijn leven op te offeren door twee handgranaten in de bulldozer te gooien zodat die voortijdig ontplofte. De soldaat is nu nationale held en er is een heel monument voor hem gebouwd.

Verder vooral gehobbeld over de wegen. Geluncht in Anuradhapura. Blijkbaar had Harald een deal met dat hotel, want we moesten er een eindje voor omrijden. Maar vooruit, moet kunnen. Rond een uur of drie kwamen we bij ons volgende hotel. Een super de luxe plek met prachtig uitzicht over een meer. We hebben er een klein huisje met bad en regendouche. Lekker ontspannen bij het zwembad.

Vanavond bracht Harald ons naar een authentiek Sri Lankaans restaurantJe. Daar hebben we met zijn drieën lekkere vis en scherp gekruid vlees gegeten. We dachten dat dit de maaltijd was, maar vervolgens kwam er nog roti en hopper op tafel met allerlei ander vlees en vis. De lekkerste maaltijd tot nu toe!