Een ongeluk zit in een klein steentje

26 juli 2018 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Vandaag stond de oude koningsstad Polonnaruwa op het programma. Nadat Anuradhapuran  door een leger uit Zuid India werd veroverd, verlegde de koningen hun domicilie naar Polonnaruwa. Drie koningen hebben daar geregeerd totdat ook zij werden overmeesterd door het invasieleger uit Zuid India en Kandy de hoofdstad werd. Maar tijdens het koningschap van die drie koningen is een grote stad gebouwd met heel veel gebouwen en Buddhistische tempels. Ook dit keer gingen we op de fiets door de oude stad. Want hoewel het hier net zo warm is als in Nederland, houden we ons niet aan het hitteplan en reden we dus al zwetend door de oude stad.

We begonnen bij het paleis dat 1000 kamers telde in vroeger tijden. De kamertjes waren wel heel klein, leken meer op een cel,  maar goed het waren er echt 1000. Er stonden nu alleen nog restanten maar in de middeleeuwen was het een paleis van zeven verdiepingen. In het museum dat bij de site hoort, zagen we een maquette en konden we ons voorstellen hoe het er in het echt uit heeft gezien. De derde koning die er woonde en heerste was erg dol op zichzelf en heeft overal inscripties over zijn daden en goedheid  in laten zetten. Je zou kunnen zeggen dat hij wat narcistisch was.

Behalve het paleis hebben we nog meer restanten uit de stad bezocht. Veel was er niet over, maar in sommige fragmenten waren dieren en bloemen uitgehouwen en nog te herkennen. Ook stonden her en der nog pilaren.

Natuurlijk bezochten we ook de Buddhistische tempels. Dat betekende telkens schoenen uit, pet af en omslagdoek om zodat de knieën bedekt waren. Zo zagen we prachtige uit steen gehouwen Buddha’s, sommige zonder hoofd. Harald legde uit dat in de stenen Buddha’s kostbare edelstenen waren verwerkt en dat dieven die eruit hebben gehaald. Daarvoor was het nodig om ze omver te halen  vandaar de onthoofde beelden.

Bij een stupa die we wilden bezoeken ging het mis. Jan liep al op blote voeten bij de stupa toen hij zijn teen flink tegen een steen stootte. Zijn nagel lag er bijna af en het bloedde behoorlijk. Bij een stalletje wilde iemand wel verband halen en ging er direct vandoor op zijn brommertje. Jan zijn teen werd verbonden en we zijn nog even verder gefietst.

We hebben nog de uit steen gehouwen liggende dode Buddha bezocht. Deze is echt heel speciaal. Heel groot en ongelooflijk sierlijk uit steen gemaakt. Ik ben blij dat we die nog hebben kunnen zien.

Daarna zijn we teruggefietst naar de auto en toch maar even naar een dokter gegaan. In een private ziekenhuis werd Jan zijn voet bekeken en de dokter besloot dat het beter was de nagel eraf te halen. Een kleine operatie feitelijk. Met een verbonden voet, pijnstillers, verband en anti biotica voor als de wond gaat ontsteken, verlieten we het ziekenhuis. Door de verdoving die Jan had gekregen viel het gelukkig mee. Wel is het jammer dat hij een paar dagen niet mag zwemmen. Maar hopelijk geneest het snel.

Na al dit gedoe nam Harald ons mee naar een klein restaurantje voor een eenvoudige lunch. De eigenaresse zette van alles op tafel: groentes, vis uit het meer, kip, dahl, papperdan, een hete rode saus en rijst. Nou daar waren we wel aan toe!

Terug bij het hotel bij het zwembad gelegen, boekje gelezen en ik heb even gezwommen. Jan had opdracht gekregen zich vandaag en morgen rustig te houden, dus dat doen we dan maar.

Nu net op het terras van het hotel gegeten. Hoewel het de hele dag warm was, staat er nu een lekkere bries. Het is hier zo dicht bij de evenaar al vroeg donker (rond een uur of zeven). Dan is de zon weg en wordt het een stuk aangenamer qua warmte.

1. Franca:
    26 juli 2018
    Wat even pech. Hopelijk heeft Jan er niet al te veel last van.
    Hebben jullie morgen een drukke dag?
    Ik lees het wel. Goede reis verder!
  2. Agnés Haan:
    26 juli 2018
    Sterkte Jan en dat de wond maar goed mag helen. Goede reis verder