Heel veel olifanten

27 juli 2018 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Vanochtend op doktersrecept rustig aan gedaan. Gelukkig gaat Jan zijn voet goed: geen pijn gehad, dus morgen gaan we kijken hoe het ervoor staat. Om half een kwam Harald ons halen. Eerst gingen we lunchen bij het restaurantje waar we van de week ook al waren geweest. Maar nu waren we gewaarschuwd en wisten we dat alle hapjes die we direct kregen voorgeschoteld, slechts voorafjes waren waarna nog een uitgebreide maaltijd zou volgen. En inderdaad hebben we een overvloedige maaltijd genoten. Ontzettend lekker, maar ook zo veel ...

Officieel mag men vandaag in Sri Lanka geen alcohol drinken omdat het full moonday is. Dit is een heilige dag voor de Buddhisten: Buddha is namelijk op volle maan geboren, op volle maan monnik geworden en ook nog eens bij volle maan gestorven. In Sri Lanka zijn de dagen dat het volle maan is dan ook vrije dagen voor iedereen. En dit keer valt hij ook nog op vrijdag, waardoor de gezinnen een lang weekend hebben. Veel Buddhistische Sri Lankezen zijn dan in de tempel te vinden of bezoeken de heilige plekken.

Maar voor ons vandaag geen heilige plekken, maar een safari. Waar je in Afrika vaak met de eigen auto door zo’n park rijdt, stapten we nu in een jeep. En niet alleen wij. Het zijn drukke dagen qua toerisme en er stond een konvooi jeeps klaar die bijna in kolonne door het park reden. We zagen een krokodil, een arend, vier olifanten de weg oversteken, het nationale dier van Sri Lanka de reuzeneekhoorn en een aap. Maar doel van de safari was het spotten van olifanten. Na een uurtje hobbelen, want de wegen in het park waren erg slecht, kwamen we op een groot veld waar we uiteindelijk meer dan 200 olifanten hebben gezien. Hele gezinnen stonden te eten, spetterden in het water of liepen wat heen en weer. Blijft toch een imposant schouwspel. De olifanten stonden onvoorstoorbaar te eten en om hen heen verzamelden zich tientallen jeeps. Maar de kolossen keken niet op of om. Na ze een tijd te hebben geobserveerd, en veel foto’s te hebben gemaakt, hobbelden we weer terug.

Blijkbaar was ik zo onder de indruk, dat ik zowel mijn camera als mijn mobiel in de jeep liet liggen. Lekker handig. Gelukkig kwam ik er onderweg naar het hotel achter en belde Harald direct naar het park. En ja hoor, beide lagen nog keurig in de jeep. Morgen als we richting kust rijden, halen we ze even op.

Zoals altijd, waar je ook bent op de wereld, horen we veel Nederlands. Tijdens de safari, in de restaurants, maar ook hier in het hotel verblijven veel Nederlandse gezinnen. Blijft toch apart.

Morgen rijden we weer verder.

1. Louise en Jan op reis:
    27 juli 2018
    Dank je wel! Lijkt gelukkig mee te vallen.