Toch nog een heel dagje Colombo

11 augustus 2018 - Colombo, Sri Lanka

Vanmorgen eerst alles klaar gezet voor onze terugreis. Daarna naar het meer gelopen dat om de hoek van het hotel ligt en daar de tempel opgezocht. Deze tempel ligt in het meer. Bij het betalen van de entree vroeg een jonge man of we wat meer informatie wilden over de tempel. En uiteindelijk is deze jongen totdat we naar het vliegveld moesten onze gids geweest.

De naam van de tempel weet ik niet meer, maar het was niet zo’n heel oude. Wel viel ons op dat er zowel Buddhistische als Hindoeïstische afbeeldingen waren. Volgens onze gids is dat niet zo verwonderlijk, want voordat het Buddhisme naar Sri Lanka kwam, waren de mensen Hindoes. En nu aanbidden ze zowel de Hindoegoden als Buddha. Klonk ook een beetje als van twee walletjes eten, want aan de Hindoegoden kun je specifieke dingen vragen. De God Ganesh (de olifantengod) kan bijvoorbeeld zorgen voor een goed geheugen en een scherp verstand. Worden de gebeden verhoord, dan geven de mensen aan de tempel zodat deze kan worden onderhouden en verbeterd.

Voorheen was het een klein tempeltje in het water waar monniken zaten te bidden en waar de mensen hen eten kwamen brengen. Maar dat is nu niet meer. Het is flink uitgebreid. Ik vond het wel een mooie tempel, met mooie beelden. Jammer alleen dat er tegenover hele hoge flats worden gebouwd. Dat past niet helemaal.

Na deze tempel gingen we met de ‘tempel tuk-tuk’ naar een andere tempel. Dat had even wat voeten in de aarde, want de tuk-tuk stond helemaal ingebouwd tussen de auto’s en kon geen kant op. Maar nadat iedereen zich ermee bemoeid had, konden we toch naar de tweede tempel. Deze was zo dichtbij dat we makkelijk hadden kunnen lopen. Maar ja.

In deze tempel stonden heel veel grote en zware beelden waarvan sommigen van speciale materialen waren gemaakt. Zoals witte jade, waarvan ik niet eens wist dat het bestond. Achter de tempel was een museum, maar het leek meer een rariteitenkabinet. Allerlei spulletjes werden tentoongesteld waarvan voor ons niet duidelijk werd wat de herkomst was.

Na de tempel vroeg de gids of we niet een toer met hem wilden maken. En ach, waarom niet. Dus zijn we met zijn tuk-tuk de hele stad doorgecrosst en heeft hij ons van alles laten zien. Van het oude Dutch Hospital tot andere interessante gebouwen, het monument van de onafhankelijkheid nu 70 jaar geleden en een uitgebreid park. . Wel bijzonder hoe die jongens met zo’n tuk-tuk zich overal tussen het verkeer mengen. Soort kruip door sluip door zeg maar. Dat ze geen ongelukken maken, is bijna verbazingwekkend.

De gids - waar ik jammer genoeg geen naam van weet, alleen dat hij vader is van een baby en in het dagelijks leven als politieagent de tempel bewaakt - bleek dol op het maken van foto’s. Dus hebben we nu een hele serie van Jan en Louise bij de tempel, in de tuk-tuk, in het park, bij het onafhankelijkheidsmonunent.

Zo kwamen we deze laatste dag in Sri Lanka onverwachts leuk door. Om half vier kwam onze chauffeur om ons naar het vliegveld te brengen en nu zitten we inmiddels in Dubai, waar we wachten op de vlucht naar Amsterdam. Daar komt Jelle ons morgenochtend ophalen.

1. Agnés Haan:
    11 augustus 2018
    Ik wens jullie een goede thuiskomst toe en dank dat ik jullie reis via dit blog kon volgen.
    Vriendelijke groet,
    Agnès