Fietsen en foto’s

14 juli 2019 - Turrialba, Costa Rica

Vanmorgen begon de dag met een fietstocht. We reden al vroeg naar Catie, een onderzoekscentrum voor tropische landbouw. Voor we op de mountainbikes stapten kregen we de vraag of een fotograaf met ons mee mocht rijden en foto’s mocht maken om de fietstocht te promoten. Natuurlijk vonden we dat goed en leuk en met een soort volgauto reden we weg. We maakten een mooie tour door de verschillende plantages en het platteland en kregen onderweg veel uitleg van onze gids en werden dus continue gefotografeerd. Het leukste vond ik de cacaoplantage. Nooit geweten dat cacaobonen heel groot kunnen worden en vol zitten met kleine bonen. Maar we zagen ook allerlei andere bomen, bloemen en planten. Catie bevat een heel groot terrein met scholen, boerderijen, plantages et cetera. Zo wordt er ook kaas gemaakt en bleek juist vandaag het jaarlijkse kaasfestival plaats te vinden. Heel veel verschillende kaasjes geproefd, die niet zo flauw van smaak waren als de kaasjes die we soms in de hotels vinden.

Terug bij het beginpunt zijn we nog de botanische tuin ingegaan. Daar begon het flink te regenen maar met onze kleurige poncho’s aan bleven we redelijk droog.

Na afloop van de tour zijn we weer even terug gegaan naar de kaasmarkt, waar het inmiddels behoorlijk druk was geworden. We waren daar de enige toeristen, het was echt een lokale gebeurtenis.

Vanmiddag nog een tochtje gemaakt naar de vulkaan die we vanuit onze lodge kunnen zien, als het tenminste helder is, wat niet steeds het geval is. Deze vulkaan is actief. Daarom zijn alle faciliteiten bij deze vulkaan afgesloten. Geen Nationaal Park meer en ook de meeste hotels zijn gesloten. Maar de weg ligt er nog en is voor een groot deel nog goed begaanbaar. Mooi tochtje naar boven gemaakt tot het heel hard begon te plenzen en de weg en het uitzicht steeds minder goed werden. Teruggereden naar onze lodge en de rest van de middag lekker op de veranda zitten lezen. En ook al regende het soms heel hard, wij zaten droog met uitzicht op de fraai aangelegde tuin met veel gekleurde bloemen en vogelgezang.