Dolfijnen en walvissen

30 juli 2019 - Uvita, Costa Rica

De activiteit van vandaag was een dolfijnentour. We werden al vroeg verwacht bij de touroffice en daar aangekomen bleken we niet de enige te zijn die deze tour wilden gaan maken. Samen met - voornamelijk  - Nederlandse gezinnen, wachtten we op wat er ging gebeuren. Uiteindelijk bleek de groep over drie boten te worden verdeeld en kwamen wij met twee Nederlanders en verder Franse mensen in de boot.

Eerst door de branding en daarna een mooi en af en toe heftig stuk de zee opgevaren op zoek naar walvissen. En we hadden geluk. We zagen een moeder en haar kalf die samen aan het spelen waren. Af en toe sprongen ze en nog vaker klapten ze met de vinnen op het water. Een machtig schouwspel waar we wel een uur- al dobberend op de golven - van hebben genoten. Foto’s maken was wat lastig door het schommelen van de boot, maar er zijn toch een paar aardig gelukt. Heel bijzonder om de grote bultruggen van dichtbij te zien.

Na de walvissen zochten we naar dolfijnen. En ook die hebben we gezien, terwijl ze naast de boten opsprongen. Altijd leuk!

Vervolgens voeren we naar een paar mooie eilandjes in de zee. Een zat vol met vogels, bij een andere zagen we grotten en vulkanisch gesteente. Op een mooie plek werd de boot stilgelegd en mocht wie wilde in het water springen. Snorkelen ging niet omdat de zee door de regen van de afgelopen week erg troebel was. Jan heeft even gezwommen, maar merkte dat hij erg zijn best moest doen om de boot weer te bereiken vanuit het water.

Daarna weer op snelheid terug naar de kust. Dat betekende af en toe flinke klappen maken op het water. Vlakbij de kust surfden we als het ware over de golven door de branding en werden we keurig op het strand afgezet. Een heel mooi strand waar we nog even zijn gebleven.

Vanmiddag wat geluierd: gezwommen en gelezen. En vanavond naar beneden gehobbeld en in een Mexicaans Costaricaans restaurantje gegeten dat ons was aangeraden door de manager van onze verblijfplek. Een goede keuze: lekker gegeten. En daarna weer over de hobbelweg naar boven en nu zitten we lekker rozig in onze prachtige tent.