Aya boan

19 juli 2018 - Negombo, Sri Lanka

Vanmorgen werden we weer opgehaald door Harald. Waar hij slaapt weten we niet, wel hoorden we van hem dat hij de auto bij de villa moest laten staan. Hij mag deze niet meenemen. Harald leerde ons een Singalese begroeting: aya boan, moge je een lang leven hebben. Mooie begroeting toch?

De eerste activiteit was een tochtje door het Hollands kanaal en de lagune. Het kanaal is door de Nederlanders gegraven en wordt nog steeds gebruikt om vis en andere waren van de lagune naar de stad te brengen. Een mooi tochtje langs heel veel vissers en vissersboten. En langs de mangrove.  Daar zagen we allerlei dieren. Tenminste als de gids ons erop wees. Het is toch een kunst op zich om ze te ontdekken. Zo zagen we allerlei vogels, aapjes, vliegende honden en heel bijzonder twee varanen. Heerlijk zo op het water. Het was vandaag wat bewolkt, wat de warmte iets temperde, een lekkere temperatuur.

Het tochtje werd afgesloten met een kopje thee met wat lekkers in het huis van de eigenaar van de boot. Zij wonen in een groot echt Hollands aandoend huis. De man vertelde dat het huis al vijf generaties bij hen in de familie zit en dat hij hoopt dat de kinderen het ook behouden. Anders is de kans groot dat het met de grond gelijk wordt gemaakt en er op de plek van het huis een flat wordt neergezet. Zou inderdaad heel jammer zijn.

Van de vissers reden we naar de vismarkt. De vis die is gevangen wordt daar verhandeld, zowel door grote als door kleine vissers. Genoeg vis te zien daar en te ruiken ook. Op het strand lag een heleboel vis te drogen. Het wordt eerst gezouten, vervolgens ligt het er een dag en moeten de vrouwen de vissen allemaal  omdraaien. De grotere zelfs één voor één. De gezouten vis wordt vervolgens over het hele eiland verkocht.

Vlakbij de vismarkt was het oude Hollandse fort. Dat is nu een gevangenis en toen we naar de poort keken, zagen we heel veel vrouwen en kinderen staan wachten om waarschijnlijk op bezoek te gaan bij hun mannen en vaders. Er is nog maar weinig over vanuit de Hollandse periode in Negombo. Elders in Sri Lanka zien we waarschijnlijk meer monumenten.

Tijdens de Portugese periode zijn heel veel mensen in Negombo bekeerd tot het katholieke geloof. Dus hier en daar zie je nog Katholieke kerken staan.

in de middag waren we weer terug en na een lekkere siësta nog eens het strand opgezocht. Op het strand gegeten: vis uiteraard. We zaten heel mooi, maar het eten viel wat tegen. Nu nog een beetje chillen op het terras bij de villa.